Kirjoittaja: Hanna Ojamo / Clean Up Consulting
Erilaisia toimitiloja tarkastellessa on selvää, että lika ei muuta muotoaan, siivotaan sitten sairaalassa tai toimistotiloissa. Lika ei katso sisään kantautuessaan, iskeekö se päiväkotiin, kouluun vai toimistotiloihin. Puhtaanapidon tavoite on kuitenkin kaikissa toimintaympäristöissä sama. Taata tilojen käyttäjille turvalliset, terveelliset ja viihtyisät tilat sekä vaikuttaa positiivisesti tilojen ja kiinteistön elinkaareen. Oikealla siivouksella kiinteistöt pysyvät kunnossa pidempään ja saneerausvälit pitenevät.
Perehdytyksen ja työn opastuksen yhteydessä on tärkeää kertoa työntekijöille, miksi siivouksen prosesseissa asioita tehdään tietyllä lailla. Ymmärrys tekemisen takana sitouttaa työntekijöitä tekemään asioita oikein ja lisää mielenkiintoa omaa työtä kohtaan.
Kaikkialla ei kuitenkaan voida siivota samalla tavalla. Tilojen käyttötarkoitus, likaantuminen ja käyttäjämäärät vaikuttavat siivoukseen ja siihen, millaista puhtaustasoa siivouksella haetaan. Lisäksi on tunnettava tilojen pintamateriaalit ja muut erityispiirteet, jotta siivous saadaan suunniteltua mahdollisimman tarkoituksenmukaiseksi, hygieeniseksi ja tehokkaaksi, viihtyisyyttä unohtamatta.
Eri toimintaympäristöillä ja toimitiloilla on omat erityispiirteensä ja ne kaikki vaikuttavat myös siivoukseen.
Esimerkiksi sairaalasiivouksessa laitoshuoltaja vastaa isosti potilasturvallisuudesta. Puutteellisesti siivottu leikkaussali tai toimenpidehuone voisi pahimmillaan vaarantaa potilaan turvallisuuden ja kenties aiheuttaa komplikaatioita tai terveyshaittoja. Sairaalat ovat korkean hygienian kohteita ja erityisesti leikkaussalisiivous on vaativaa erityissiivousta, jossa laitoshuoltajalta vaaditaan erityisosaamista ja korkeaa työmoraalia sekä ammattitaitoa.
Hotellisiivouksessa taas kerroshoitajan on tärkeää tuntea puhtaanapidon teknisen osaamisen lisäksi hotellin palvelukonsepti ja liiketoiminnan ydin, jotta puhdistuvat hotellihuoneet ovat joka päivä ja jokaiselle asiakkaalle aina yhtä elämykselliset, puhtaat ja raikkaat. Wau-elämyksiä tuskin syntyy, jos huoneet ovat likaisia.
Siistijät, siivoojat, laitoshuoltajat ja toimitilahuoltajat ovat usein paljon vartijoina. Mitä paremmin siivooja tuntee asiakaskohteensa ja sen toiminnan erityispiirteet sitä paremmin hän työssään puhtauden ja elämysten tuottajana onnistuu.
Aurinkoa ja lämpöä pian saapuvaan kesään!
Hanna Ojamo, puhtaus-coach