Kirjoittaja: Hanna Ojamo / Clean Up Consulting.
Hyvällä perehdytyksellä ja työn seurannalla päästään aina parempiin lopputuloksiin. Hyvä perehdytys koostuu riittävästä tietopuolisesta perehdytyksestä sekä käytännön työn opastuksesta.
Puhtausalalla laajasti käytössä olevat perehdytysmallit opastavat kyllä käytännön työtä, mutta eivät niinkään tietopuolista perehdytystä. Tässä mennään usein vikaan, sillä puhtausalan tehtävissä juuri teknologiatieto on vähintäänkin yhtä arvokasta, kuin käytännön työn hallinta
Siivousprosessien taustojen hallinta mahdollistaa siistijän käytännön työn osaamisen ja tilojen laadukkaan sekä puhtaan lopputuloksen.
On vaikeaa tehdä työtä, jos ei tiedä, miksi siivousprosessi suoritetaan tietyllä tavalla. Jos osaamista ei ole, lähdetään helposti sooloilemaan ja keksitään itselle sopivampia ja hetkessä helpommalta tuntuvia ratkaisuja. Tämä on tietysti täysin luonnollista, sillä niinhän me ihmiset toimimme, jos emme täysin tiedä, miten tulisi toimia.
Puhtausalan työntekijöistä valtaosa on muualta Suomeen muuttaneita ja sen vuoksi täytyy myös muistaa, että käsitys puhtauden tuottamisesta voi olla hyvinkin moninaista eri kulttuureista tulevilla työntekijöillä. Siivousteknologia ei kaikkialla maailmassa ole vielä yhtä kehittynyttä, kuin meillä Suomessa. Suomi on siivousteknisessä osaamisessa maailman kärkimaita.
Tietämättömyyden sijaan, jos siistijä tuntee aseptiikan, lian, pintamateriaalit, puhdistusaineet, välineet-, koneet- ja siivousmenetelmät, on hänen käytännön työssään tällöin helppo valita oikeat ratkaisut tilaa siivotessaan. Siivoustyö helpottuu ja on ergonomisesti vähemmän kuormittavaa, kun käytössä on tilaan ja pintamateriaaleihin sopivat siivousmenetelmät, välineet ja oikeanlaiset puhdistusaineet.
Työn mielekkyys myös kasvaa osaamisen kehittyessä. Kun siistijä tuntee oman siivouskohteensa siivoukseen oleellisesti vaikuttavat tekijät, on siivous helppo suunnitella tilan elinkaarta ajatellen sellaiseksi, että se tukee pintamateriaalien kunnossa pysymistä ja sisäilman laadukkuutta.
Teknisten asioiden perehdyttämiseen ”karvalakki” mallina voidaan edelleen käyttää jo pitkään käytössä olleita manuaalisia perehdytysmateriaaleja ja kohdekansiota. Kaikki oleellinen tieto tulisi olla saatavilla asiakaskohteen työkielellä. Asiakaskohteen työkieli ratkaisee, millaista kielitaitoa kohteessa edellytetään työntekijöiltä. Manuaalisissa materiaaleissa haasteeksi nousee ajantasaisuus. Materiaalit pitäisi muistaa päivittää aina muutosten ilmetessä. Manuaaliset materiaalit palvelevat varmasti erinomaisesti edelleen pieniä yrityksiä, joissa materiaaleista ja perehdytyksestä huolehtivat samat henkilöt, tällöin materiaali myös pysyy ajantasaisena.
Suurempien yritysten arkea helpottamaan löytyy onneksi teknisiä ratkaisuja. Verkkoperehdytyksen hyödyt vastaavat moneen käytännön haasteeseen, kuten esimerkiksi koulutuspäivän järjestelyyn työvuorojen sopimiseen liittyen. Verkossa tapahtuva oppiminen ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Perehdytys voidaan suunnitella sellaiseen aikaan, kun se arjessa parhaiten sopii työntekijälle ja työnantajalle.
Verkko-oppimisen alustoja on jo laajasti käytössä suuremmissa palveluyrityksissä. Verkkoalustaa valittaessa ja käyttöliittymää mietittäessä, on hyvä ottaa huomioon, että tieto on käyttäjän helposti saatavissa ja ymmärrettävissä. Parhaimmillaan verkkoon viety perehdytys on silloin, kun sisältöä suunniteltaessa on mietitty tiedon porrastaminen eriyttämällä materiaali eritasoisille käyttäjille ja verkkoalusta haastaa käyttäjää erilaisin tehtävin tai pelillisin ominaisuuksin koko perehdytysprosessin ajan. Verkkoon viety teoriatiedon opiskelu tai perehdytys ei siis tarvitse olla tylsää.
Mobiililaitteeseen saatava sähköinen työohjemanuaali voi tulevaisuudessa helpottaa työntekijän arkea, sillä tieto on helposti saatavilla ja helposti tarkistettavissa.
Verkkomahdollisuuksia on paljon, oikein hyödynnettynä perehdytyksen ja työohjemateriaalin vieminen verkkoon tehostaa työtä ja tukee siistijän osaamisen kehitystä sekä laadukasta siivouksen lopputulosta.
Perehdytysprosessista on hyvä olla perehdytyksen muistilista, jotta työsuhteen ja työnkuvan kannalta työnantajayrityksen ja asiakaskohteen tärkeimmät tiedot tulevat perehdytettyä. Yhteinen kuittaus perehdytetyille ja opituille asioille turvaa molempia osapuolia.
Perehdyttäessä uutta työntekijää, perehdyttäjän asenne ja osaaminen ratkaisevat. Kuka tahansa ei sovi perehdyttäjäksi. Perehdyttäminen ja ohjaaminen ovat avainasemassa työntekijän sitoutumisen ja motivaation sekä tilan laadukkaan puhtaustuloksen kannalta.
Hyvä perehdyttäjä nauttii työstään ja tykkää olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Hyvä perehdyttäjä tuntee asiakaskohteen ja siivouskonseptin sekä hallitsee konseptin mukaisen siivouksen. Hyvä perehdyttäjä innostaa työntekijää ja haastaa häntä sopivasti oppimaan. Hyvä perehdyttäjä antaa riittävästi palautetta tehdystä työstä ja varmistaa siivouksen laadun. Hyvä perehdyttäjä toimii työyhteisön mentorina ja antaa tukea perehdytysjakson jälkeenkin, mikäli työntekijä tarvitsee apua tai ohjausta.
Perehdytyksen laadukkuus on hyvä varmistaa vielä muutamien viikkojen kuluttua perehdytyksen päättymisestä, jotta myös perehdyttäjä saa palautetta työstään ja lisäksi voidaan varmistua asiakaskohteen konseptin mukaisesta siivouksen laatutasosta.
Tulevaisuuden puhtausala on yhä suuremmin kansainvälistyvä ala myös työnjohdon osalta. On tärkeää turvata alan ammattiosaaminen nyt ja tulevaisuudessa. Rakentamalla laadukkaita perehdytyspolkuja ja mahdollistamalla osaamisen kehittäminen helposti työnohessa, vaikkapa hyödyntämällä verkkoalustoja, rakennamme alan tulevaisuutta. Mahdollistamalla urapolut ja henkilöstön kehittyminen, saamme alalle sitoutuneita ja osaavia ammattilaisia monipuolisiin ja mielenkiintoisiin tehtäviin.
Blogia koostaessa olen haastatellut verkko-oppimisratkaisujen asiantuntijaa, TopLine Media Oy:n toimitusjohtajaa, Erja Hakkaraista.
Aurinkoista ja menestyksellistä perehdytys-kevättä!
Hanna Ojamo, puhtaus-coach